Jumaat, 9 Ogos 2019

SIJIL AMALAN PEGUAM SYARIE KELANTAN

PENDAHULUAN

Proses permohonan Peguam Syarie 14 negeri di Malaysia adalah berbeza, Kelantan adalah antara negeri-negeri yang dikatakan mudah untuk mendapatkan sijil amalan oleh kerana tidak menetapkan kelayakan perlunya latihan dalam kamar dan diploma guaman Islam. Namun, kini saya mendapat perkhabaran desus desas bahawa Kelantan juga akan menetapkan perlunya diploma guaman Islam/latihan dalam kamar, namun, tunggu dan lihat sahaja.


Jika bertanya saya adakah perlu kelayakan-kelayakan seperti dinyatakan di atas? saya katakan ianya amat perlu, kerana Peguam Syarie adalah bidang professional dan pihak berwajib yang di amanahkan oleh anakguam untuk menguruskan dan pihak yang berwajib memudahkan urusan Mahkamah. Jika ada Peguam Syarie, maka proses Mahkamah lagi cepat berbanding tiada peguam, hal ini kerana, Peguam Syarie lebih mengetahui prosedur dan undang-undang.


PERMOHONAN SEBAGAI PEGUAM SYARIE KELANTAN

Saya membuat permohonan ini adalah pada tahun 2018, bermula dengan mengisi borang A iaitu borang permohonan sebagai peguam syarie yang saya perolehi melalui softcopy yang diberikan oleh rakan saya, namun, borang ini boleh didapati di kaunter Mahkamah dengan bayaran sebanyak lebih kurang RM30, borang dihantar bersama dokumen-dokumen yang diperlukan di kaunter Mahkamah Syariah di Kota Bharu. Pada ketika ini, prosesnya mudah sahaja berbanding di negeri lain. Di Kelantan juga, calon-calon tidak perlu membuat penampalan di semua Mahkamah Syariah di negeri Kelantan. Tiada afidavit penampalan dan sebagainya, hanya borang permohonan bersama dokumen-dokumen diperlukan sahaja, kemudian tunggu dipanggil untuk sesi temuduga. Untuk dipanggil sesi temuduga ini biasanya mengambil masa satu atau dua tahun, namun, saya dipanggil awal, Alhamdulillah...hanya dalam tempoh satu (1) tahun sahaja, hantar borang bulan 5, 2018 dan dipanggil tauliah bulan 8, 2019. Saya dipanggil untuk hadir sesi temuduga melalui panggilan telefon dari mahkamah memaklumkan kene bawa sijil asal dan berpakaian hitam putih.


TEMUDUGA


Kemudian hadirnya saya di Mahkamah Syariah Kelantan bersama rakan-rakan yang lain, jam 8.00 pagi pendaftaran. 8.30 sesi taklimat diberi oleh penolong pendaftar. Kemudian selesai sesi taklimat tersebut, nama-nama akan dipanggil berdasarkan fail yang ada melalui pendaftaran tadi. Hanya 10 orang pertama terlebih dahulu bersedia naik di tingkat atas iaitu tingkat 6 untuk sesi temuduga. Penemuduga pada asalnya 5 orang, tetapi 2 panel tidak dapat hadir disebabkan ada urusan lain. Maka selesai 10 orang tadi. Kami yang selebihnya dipanggil untuk naik ke atas, beberapa minit menunggu dengan penuh debaran ditambah pula tidak bawa sijil-sijil asal, sehingga saya 3 kali ke tandas kecut perut. Akhirnya giliran saya, saya pada ketika Itu masuk dengan memberi salam dan panel bahagian semak dokumen minta dokumen asal.


Kemudian saya maklumkan, yang saya tidak dapat makluman berkenaan hal tersebut, kemudian dia kata okay duduk, dia kata, awak tidak pernah hadir interview ke? Saya kata, saya pernah hadir, tetapi untuk interview tauliah Peguam syarie, ini adalah kali pertama saya. Maka panel bahagian interview arahkan saya agar beritahu background saya, nama penuh, asal mana, belajar dimana. Arahan kedua ialah soalan, iaitu apakah akta yang digunakan di mahkamah syariah? saya sebut bla3...Kemudian panel kata, okay siap, terkejut jugak ouh okay itu je, baguslah. Haha. Kemudian panel bahagian semak dokumen arahkan saya baca nombor ic saya, sebab saya tak bawa dokumen asal tadi la, saya sebut bla3... Kemudian saya ucap terima kasih dan keluar gitu.. Haa simple.


MAJLIS PENTAULIAHAN

Majlis pentauliahan dan sesi temuduga dibuat pada hari yang sama sahaja. Pagi sesi temuduga, manakala petang majlis pentauliahan. Pentauliahan bermula Jam 2.00 petang. Di dalam taklimat kami dimaklumkan bahawa, sekiranya kami tidak menerima apa-apa panggilan telefon selepas sesi temuduga selesai dan sebelum jam 2.00 petang, calon tersebut dianggap berjaya, sekiranya menerima panggilan telefon, calon tersebut tidak berjaya. Semua calon tentula apabila kesana berharap berjaya dalam sesi temuduga tersebut. Berdebar sedikit sebanyak pasti ada, walaupun yakin dibenarkan pentauliahan tersebut.


Kemudian jam 2.00 petang, Hakim masuk, seorang wakil bakal Peguam syarie daripada kalangan kami diarahkan untuk beridiri dan mengangkat sumpah, kemudian diluluskan oleh pendakwa syarie, seterusnya hakim mentauliahkan kami yang lulus dan Majlis berakhir.


Kemudian kami mengadakan sendiri-sendiri sesi bergambar. Pada hari tersebut kami hanya 28 orang sahaja yang hadir. Dan semua lulus pada hari tersebut. Penolong pendaftar maklumkan sedikit sahaja biasanya yang tak lulus. Panel kesemuanya berpangkat Dato'. So perlu bahasakan dengan panggilan Dato' atau yang arif. Itu saja perkongsian saya, semoga bermanfaat. Setiap sesi berbeza soalan, tapi berkenaan isu semasa perlu ambil perhatian berkenaan RUU 355 dan profession guaman syarie.



Peguam syarie Kelantan 2019


PENTAULIAHAN TERAKHIR BERSAMA DATO DAUD

Kami adalah calon terakhir yang sempat ditauliahkan oleh Dato Daud iaitu Ketua Hakim Syarie Negeri Kelantan, selepas beberapa bulan majlis berlangsung, Dato Daud dikatakan telah meninggal dunia. Ura-ura mengatakan permohonan Peguam Syarie Kelantan dipermudahkan disebabkan Dato Daud tidak mahu menyukarkan para graduan syariah mendapatkan tauliah peguam syarie, kerana para graduan telah dianggap berkelayakan. Terima kasih Dato, moga dipermudahkan urusakannya disana. Amin. (hanya hearsay)

Rabu, 19 Jun 2019

PEGUAM SYARIE DI MALAYSIA

PEGUAM SYARIE


SIAPAKAH PEGUAM SYARIE?

Peguam syarie adalah pihak yang mempunyai bidangkuasa untuk mengendalikan kes-kes di Mahkamah Syariah, Peguam Syarie juga adalah pihak ketiga yang berbidangkuasa mewakilkan mana-mana pihak sebagai jurucakap kepada pihak tersebut. Peguam Syarie juga adalah sebagai pihak utama yang membantu dan memudahkan proses mahkamah untuk Mahkamah membuat keputusan memberikan penghakiman. Peguam Syarie juga merupakan pihak yang bernaung di bawah Majlis Agama Islam Negeri atau Majlis Peguam Syarie bagi Wilayah Persekutuan berkuatkuasa bermula Jun/2022.


APAKAH BIDANGKUASA PEGUAM SYARIE?

Melibatkan hal orang Islam di Mahkamah Syariah, iaitu dalam kes mal: kekeluargaan (pernikahan, perceraian, hak anak-anak, hak isteri, hak suami), harta/faraid (pusaka pusaka,hibah, wasiat, harta sepencarian, ganti rugi, hutang perkahwinan) dan juga jenayah syariah.



peguam syarie


SIAPAKAH LAYAK MENJADI PEGUAM SYARIE?

Peguam Syarie mestilah beragama Islam, warganegara Malaysia, memiliki Ijazah Sarjana Muda Syariah dan layak untuk memiliki Sijil Amalan Guaman (lesen) sebagaimana yang dinyatakan di dalam Kaedah-Kaedah Peguam Syarie negeri-negeri.


SIAPA YANG MENGAWAL SELIA PEGUAM SYARIE?

Peguam Syarie dikawal oleh Majlis Agama Islam Negeri di bawah Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri atau Majlis Peguam Syarie bagi Wilayah Persekutuan berkuatkuasa bermula Jun/2022.


CAJ YURAN PERKHIDMATAN GUAMAN

Caj perkhidmatan peguam syarie tidak ditentukan oleh mana-mana enakmen atau mana-mana badan, sepenuhnya bergantung kepada budibicara peguam syarie itu sendiri.

APAKAH SL1M DAN PROTEGE


beza ke SL1M dan Protege??


Ada yang bertanya kepada saya, apa itu SL1M, saya jelaskan disini, SL1M atau Skim Latihan 1Malaysia satu program yang diperkenalkan oleh kerajaan untuk graduan lepasan ijazah sarjana muda sahaja untuk gain ilmu dan pengalaman di syarikat-syarikat yang bekerjasama dalam menjayakan program ini. Para pelatih akan diberikan elaun sebanyak RM2000.00 sebulan. Tempoh latihan 6bulan hingga 1tahun, Antara syarat yang terkandung adalah, graduan yang telah lama menganggur dan baru tamat pengajian 6bulan keatas dan berumur sehingga 27 tahun sahaja, ianya bergantung juga kepada syarikat tersebut, ada sehingga berumur 26 tahun sahaja.


Sekarang namanya telah ditukar kepada PROTEGE  Professional Training and Education for Growing Entrepreneurs (PROTÉGÉ) telah dilancarkan pada 28 Januari 2019 merupakan satu program latihan keusahawanan dan kebolehpasaran bagi membentuk dan membimbing para belia dengan kerjasama pakar industri dalam usaha melahirkan lebih ramai usahawan (job creators) yang kompetitif dan bersedia ke pasaran global serta pencari kerja (job seekers) yang berkemahiran bagi memenuhi keperluan industri semasa.


Protege telah membuka ruang kepada pemegang sijil SPM sehingga ijazah sarjana muda. Sistemnya sedikit berbeza, elaun diberikan berdasarkan tahap pendidikan/syarikat tersebut nak beri berapa  RM1000-RM2000. Beza yang saya dapat lihat adalah, secara ringkasnya,  SL1M more to gain ilmu and pengalaman in company, Protege more to keusahawanan dan training, 2 in 1. Ini sedikit sebanyak perkongsian untuk buka minda. Selanjutnya boleh google atau rujuk dibawah. Sekian. Terima kasih.


Boleh rujuk page ini juga: protege dan SL1M


Rabu, 21 November 2018

PEMILIHAN DIPLOMA LANJUTAN GUAMAN ISLAM (DAIJ/DSLP/DSLA/DIJAP/DKGS)


diploma kehakiman dan guaman Islam


Assalamualaikum w.b.t...


Terima kasih berkunjung ke blog saya ini. Sahabat-sahabat yang berkunjung di blog saya, sudah tentu ingin mengetahui berkenaan Diploma Undang-undang, saya menulis berkenaan perkara ini, oleh kerana ramai rakan-rakan dan junior saya yang bertanya yang mana paling bagus? yang mana patut aku masuk? yang mana dan yang mana bla3.... Tambahan lagi, tidak ramai atau mungkin ada dan mungkin tiada yang menulis berkenaan program ini. Maka saya buat keputusan untuk menulis secara ringkas pengalaman saya dalam pemilihan pengajian ini. Saya juga pada ketika itu banyak menggoogle mencari dan membuat perbandingan yang mana terbaik pada ketika itu, disebabkan pada ketika itu saya juga kurang pendedahan berkenaan perkara ini, maka nak tak nak memang kene banyakkan membaca, buat research dan hubungi universiti-universiti yang menawarkan program ini.


Program ini bertaraf pascasiswazah professional orang kata sama level lah dengan master ni, tapi nama je lain, tapi bukan master, dia tapi bukan dia haha!. Ramai orang yang bukan bidang undang-undang tidak tahu berkenaan diploma lepasan ijazah ini, terutamanya mak cik pak cik dekat kampung, "kau buat apa sekarang?", "saya sambung diploma", "diploma?, bukan ke kau dah ada ijazah?"...hahaha.. "aik, habis ijazah ambil diploma balik?".haha.. saya pon tak tahu kenapa dipanggil diploma.


Program ini yang saya tahu, lima (5) universiti menawarkan program lepasan ijazah ini setakat tahun 2022 iaitu UIAM, USIM, UKM, UITM dan USAS. Program sama tapi nama sahaja berbeza. Walau bagaimanapun, DAIJ fokusnya adalah bagi sesiapa yang ingin memegang jawatan sebagai hakim syarie, manakala DSLP & DSLA pula lebih fokus kepada nak jadi peguam sahaja. DIJAP & DKGS saya tidak pasti. Maka anda perlu tahu apa hala tuju dan tujuan anda sambung belajar agar duit yang dikeluarkan berbaloi bukan sahaja mendapat ilmu, malah tujuan yang diimpikan juga tercapai. Di perenggan bawah, saya akan ceritakan secara ringkas sahaja berdasarkan kepada pembacaan dan pengalaman saya sebelum ini ketika buat kajian perbandingan sebelum meneruskan pengajian saya di UIAM.


UIAM

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) menawarkan dua program bagi pengkhususan undang-undang Islam program selepas ijazah iaitu Diploma in Administration Islamic Judiciary (DAIJ) dan Diploma in Shariah Legal Practice (DSLP). Namun, kedua-dua pengkhususan yang ditawarkan ini ada sedikit perbezaan dan tujuan, iaitu DAIJ lebih kepada kehakiman (hakim) dan DSLP khusus kepada pengamal undang-undang (peguam). ini yang saya katakan, anda perlu tahu fokus dan tujuan mengambil pengajian-pengajian ini.


Bagi DSLP disini menawarkan tempoh pengajian secara sepenuh masa tiga (3) semester dan separuh masa iaitu selama 1 1/2 tahun iaitu lima (5) semester dan yuran pengajian adalah RM 1,277.50 per semester bagi warganegara. Manakala, bagi kursus DAIJ tempoh pengajian selama satu (1) tahun sepenuh masa dan separuh masa 1 1/2 tahun dan yuran sebanyak RM 3,327.50 per semester bagi warganegara. Boleh rujuk lebih lanjut di portal UIAM (UIAM Programme)


Bagi anak kelahiran Kelantan atau menetap di Kelantan, UIAM telah berkolaborasi bersama Kolej Islam Antarabangsa Ismail Petra (KIAS) dan dibenarkan untuk membuat pinjaman pelajaran dengan Yayasan Kemajuan Islam Kelantan (YAKIN) selama tempoh pengajian tersebut, tempoh pengajian yang ditawarkan di KIAS adalah selama tempoh satu (1) tahun lapan (8) bulan iaitu lima (5) semester, kelas diadakan pada setiap hari Sabtu sahaja iaitu bermula jam 9.00 pagi sehingga jam 6.00 petang. Namun, pengajian di KIAS ini hanya ditawarkan bagi program DAIJ sahaja setakat dalam pengetahuan saya. Yuran pengajian adalah sebanyak RM16,500 tidak termasuk pendaftaran dan konvokesyen. Anda boleh berhubung terus dengan pihak UIAM atau KIAS bahagian korporat KIAS. (KIAS)


UKM

Universiti Kebangsaan Malaysia juga menawarkan dua kursus sebagaimana UIAM iaitu DAIJ dan DSLP. Namun, setelah saya melihat kepada portal UKM pada bulan 8 2022, mungkin kini UKM hanya menawarkan satu kursus sahaja iaitu DAIJ sahaja atau telah digabungkan. UKM menetapkan bagi kursus DAIJ adalah selama tempoh satu (1) tahun bagi sepenuh masa iaitu sebanyak dua (2) semester panjang dan satu (1) semester pendek (Sabtu & Ahad), yuran yang ditawarkan bagi kos ini disini adalah RM6,610. (DAIJ UKM)

 

UITM

Universiti Teknologi Mara hanya menawarkan (Diploma in Syariah Law and Practice (DSLA) atau dalam bahasa Melayu ialah Diploma Syariah Undang-Undang dan Amalan. UITM menawarkan pengajian tersebut secara sepenuh masa dan separuh masa. Sepenuh masa tempoh pengajiannya adalah satu (1) tahun yang merangkumi dua (2) semester iaitu kelas diadakan hanya pada hari Sabtu sahaja, manakala bagi separuh masa tempoh yang ditetapkan adalah selama dua (2) tahun iaitu empat (4) semester. UITM juga menawarkan yuran pengajian yang paling murah antara universiti-universiti lain yang menawarkan program yang sama iaitu RM4000-RM4300 (Sepenuh masa) dan RM4100-4400 (separuh masa). Boleh rujuk lebih lanjut di portal UITM  (DSLA).


USIM

Universiti Sains Islam Malaysia juga hanya menawarkan satu program sahaja iaitu yang dikenali sebagai Diploma in Islamic Judicial and Advocatory Practice (DIJAP). Tempoh pengajian bagi kursus ini ditawarkan hanya secara sepenuh masa sahaja iaitu dalam tempoh satu (1) tahun sebanyak dua (2) semester sahaja (Setiap Sabtu) dan yuran pengajian adalah sebanyak RM6150 sahaja. (DIJAP)


USAS

Universiti Sultan Azlan Shah juga telah menawarkan program lepasan ijazah seperti ini yang dipanggil sebagai Diploma in Judical Practice and Shariah iaitu Amalan Kehakiman dan Guaman Syarie (DKGS). USAS menawarkan secara sepenuh masa dan separuh masa iaitu tempoh pengajian selama 14 minggu (setiap Sabtu). Yuran pengajian bagi sepenuh masa selama tiga (3) semester ialah sebanyak RM11885 bagi warganegara. (USAS)


Ringkasan

Yuran paling murah adalah di UITM dan paling mahal UIAM, soal yuran ini mungkin berbeza cara pendekatan dalam pembelajaran atau ada kelebihan tersendiri "mungkin". Untuk lebih lanjut tidak lain tidak, anda perlu berhubung terus dengan pihak pengurusan universiti-universiti tersebut untuk dapatkan maklumat terperinci dan betul, yang saya sertakan hanya ringkasan daripada bacaan dan dalam pengetahuan saya sahaja, mungkin tepat dan mungkin tidak tepat. Saya hanya berkongsi sahaja, anda yang pilih, pandai-pandai lah pilih mengikut kepada kesesuaian, poket, lokasi dengan kediaman dan sebagainya.


Pilihan Saya

Setelah saya buat research dan hubungi universiti yang tersebut di atas pada tahun 2018, tapi tidak semua universiti yang saya hubungi, saya hanya hubungi beberapa universiti sahaja yang saya berminat untuk bersama mengikut kepada keperluan saya. Maka, akhirnya saya memilih UIAM sebagai tempat saya menuntut ilmu, saya memilih program di UIAM- KIAS sebagai destinasi saya untuk menyambung pelajaran bagi menggapai impian saya, saya buat hanya ambil separuh masa sahaja iaitu selama tempoh satu (1) tahun lapan (8) bulan bermula Mei 2018 sehingga Disember 2019 dan graduasi November 2021 akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) disebabkan negara dilanda COVID-19 yang sepatutnya majlis diadakan pada November 2020.


Kesimpulan

Pilih yang terbaik dan keperluan, selamat maju jaya, doakan juga kejayaan saya dalam bidang ini. Moga di permudahkan urusan semua. #editedpost2018

Khamis, 5 Julai 2018

PEWARISAN HARTA PUSAKA KEPADA KHUNSA MUSYKIL

PEWARISAN HARTA PUSAKA KEPADA KHUNSA MUSYKIL


Manusia diciptakan dengan dua jantina yang berbeza lelaki dan perempuan. Namun begitu, terdapat satu lagi manusia yang istimewa dicipta Yang Maha Pencipta mempunyai dua jantina yang bernama khunsa, khunsa terbahagi kepada dua, khunsa bukan musykil dan khunsa musykil, tetapi yang dibincangkan dalam hal ini berkenaan khunsa musykil. Justeru itu, pelbagai persoalan timbul termasuklah berkaitan pembahagian harta pusaka, tetapi perkara ini jarang berlaku dan tidak menjadi isu panas dalam dunia kepeguaman, tetapi bagi saya, ianya satu isu penting yang juga perlu diberi perhatian.

 

1.       Pengertian

 

Pengertian khunsa atau dalam bahasa inggerisnya intersex bermaksud seseorang yang memiliki alat jantina lelaki dan alat jantina perempuan dengan keadaan tidak diketahui dengan pasti alat kelamin mana yang mendominasi atau seseorang yang memiliki satu lubang yang tidak menyerupai mana-mana alat jantina di mana air kencing keluar melaluinya, atau menurut kamus dewan 2004, orang yang tiada langsung mempunyai kedua-duanya. Hal ini berbeza dengan transgender yang bermaksud kecelaruan identiti yang mempunyai alat kelamin yang normal. Disini saya tidak ingin menerangkan lebih terperinci berkenaan perkara tersebut, kerana agak panjang sekiranya berbincang berkenaan perkara tersebut. Berkenaan jantina tersebut biarlah pakar dalam bidang ini yang menghuraikan, apa yang ingin ditekankan disini adalah bagaimana pewarisan harta terhadap golongan ini?

 

2.       Hukum atau pandangan ulama’

 

Sememangnya perbezaan pandangan mengikut kefahaman ulama’ adalah perkara biasa dalam mengistinbat hukum, hal ini telah dibincangkan secara terperinci. Pandangan-pandangan mereka dapat dijelaskan seperti berikut:

 

Abu Hanifah: hanya mendapat bahagian lebih sedikit berbanding golongan lelaki dan perempuan yang normal.

 

Imam Malik, Abu Yusuf dan Syiah Imamiyyah: khunsa berhak menerima hak secara pertengahan antara bahagian lelaki dan juga perempuan.

 

Imam Syafie: masing-masing ahli waris dan khunsa musykil diberi bahagian paling sedikit dari dua keadaan tersebut, dikatakan inilah bahagian mereka yang sebenar.

 

Imam Ahmad: jika kepastian keputusan jantina khunsa dapat ditunggu, maka setiap mereka dan ahli waris mendapatkan bahagian paling sedikit dan bakinya ditahan, manakala jika kepastian jantina tidak dapat ditunggu lagi, maka khunsa mengambil pertengahan antara bahagian lelaki dan perempuan. Ini adalah majoriti fuqaha dan paling sesuai dilaksanakan.

 

Dalam isu pertukaran jantina yang berlaku secara alami disebabkan perubahan hormon yang pada ketika itu harta pusaka telah dibahagikan, maka status pembahagian dikekalkan sepertimana yang diputuskan sebelumnya, dirujuk berdasarkan kaedah Fiqh:

 

i.                     Hukum sesuatu perkara dirujuk kepada waktu yang paling hampir

ii.                   Sesuatu ijtihad tidak dibatalkan dengan ijtihad yang lain.

 

Makanya, pembahagian harta pusaka tersebut tidak perlu dibuat semula atau dipulangkan kepada ahli waris yang lain berikutan perubahan tersebut.

 

3.       Situasi atau contoh pembahagian

 

Contoh situasi biasa, si mati hanya meninggalkan seorang anak lelaki, seorang anak perempuan dan seorang anak khunsa musykil, kiraannya:

 

                                Anak lelaki                      : 4/9

                                Anak Khunsa Musykil     : 3/9

                                Anak perempuan             : 2/9

 

i. Pembahagian tidak berubah sama ada dia dikatakan lelaki ataupun perempuan.

 

Contoh: seorang mati tinggalkan (ibu)( 1 saudara lelaki seibu sebapa) dan (1 saudara lelaki khunsa)

 

Huraian: kerana saudara seibu sifir pembahagiannya adalah sama, sama ada dia (khunsa) adalah lelaki atau perempuan, iaitu dia akan menerima (1/6).

 

ii. Pembahagian bergantung kepada jantinanya.

 

Contoh: si mati meninggalkan (1 isteri)(1 bapa saudara sebelah bapa)(1 khunsa yang merupakan anak saudara lelaki)

 

Bapa saudara sebelah bapa belum boleh menerima sebarang harta buat masa ini, kerana berkemungkinan khunsa tersebut adalah lelaki atau perempuan, begitu juga kepada khunsa tersebut, tiada sebarang harta boleh diterima olehnya.


Huraian: pembahagian melalui situasi kedua ini sememangnya memerlukan kepada kepastian jantina untuk pengagihan, kerana melibatkan individu yang lain dan menggunakan sifir yang lain.

 

Dalam kes ini, dia tidak boleh menerima sebarang pusaka melainkan setelah disahkan jantinanya atau mendapat rundingan bersama pewaris lain. Begitu juga pewaris lain, pembahagian tidak dapat dibuat. Secara ringkasnya yang dapat dijelaskan.

TAULIAH PEGUAM SYARIE SELANGOR

 Assalamualaikum.... Pentauliahan Peguam Syarie Negeri Selangor antara yang berprestij selain Wilayah Persekutuan, mungkin disebabkan kelaya...